Happy year of the rabbit! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu Happy year of the rabbit! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu

Happy year of the rabbit!

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

16 Februari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Het is al een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb, dus hierbij weer een update.
Ten eerste allemaal een gelukkig jaar van het konijn!
Inmiddels zit de vakantie van Chinese New Year er alweer op. Dus daar zal ik maar even beginnen: Chinees nieuwjaar. Ik had vakantie van woensdag tot dinsdag, een heel efficiente manier om een week vakantie te geven voor de dagen die belangrijk zijn voor Chinees nieuwjaar, wel een beetje vreemd. Veel mensen waren ook al eerder weg, want hoe dichter bij lunar new year, hoe duurder de vliegtickets en hoe voller de treinen. Het was tijdens de vakantie erg mooi weer, eindelijk! Maar helaas verdween het mooie weer weer net zo snel als het gekomen was... Ik dacht zondag: ‘hm, hier loop ik nu, te bibberen in de regen met fleecevest, jas en wanten. Vorige week zat ik in een rokje en hemdje op het dak van mijn hostel te lezen en besloot ik na een half uurtje dat het toch echt slimmer zou zijn om me in te smeren met zonnebrand...’ Maar op zich was de timing van het goede weer natuurlijk goed. De Chinezen (of in elk geval die in HK, het verschilt best veel per regio hoe nieuwjaar gevierd wordt) bezoeken vooral veel familie tijdens CNY. Dus daar is op straat niet veel van te zien. Wel was er op 4 februari (3 februari was dus de eerste dag van het jaar van het konijn) een parade. Het was een international parade, met vooral aziatische landen/plaatsen/mensen vertegenwoordigd, maar het was wel leuk om te zien. Ik heb er niet veel foto’s van, want dat lukte niet echt omdat de parade ’s avonds was. Wel heb ik wat filmpjes, dus ik zal proberen of ik die ergens neer kan zetten. Hetzelfde geldt voor het vuurwerk van de volgende avond: lastig foto’s maken. Het vuurwerk begon om acht uur ’s avonds. Dus ik vond het wel een goed idee om rond vijf uur, half zes, eens mensen te gaan bellen hoe laat ze wilden vertrekken enzo. Bleek dat ze er al waren... Dus ik snel schoenen aan, heuvel aflopen (=20 minuten lopen, minimaal en toen iets meer omdat er een elevator afgesloten was, dus meer traplopen), metro in. Toen ik er bijna was kreeg ik een smsje (het was toen iets over zes) dat het deel van de avenue of stars (langs het water, vuurwerk was aan de overkant, dus kijken was het beste vanaf de avenue of stars) waar zij stonden afgesloten was, omdat het vol was. Hmm... Ik ben maar gewoon een beetje met de massa meegelopen en kwam uiteindelijk toch op de avenue of stars terecht, maar helemaal aan het eind waardoor ik maar iets meer dan de helft van het vuurwerk kon zien. Op zich niet heel erg, want het was twee keer hetzelfde naast elkaar. Het stond echt afgeladen vol met mensen, echt heel heel druk. Maar daar stond ik dus rond half zeven ofzo... en dat werd dus gewoon staan en een beetje vervelen tot acht uur. Ik heb er nog even over gedacht om te proberen verder te lopen, maar dat ging met ongeveer een meter per tien minuten ofzo, en daar had ik al het geduw niet voor over. Maar al het wachten werd beloond met ruim 25 minuten non-stop heel veel, heel mooi vuurwerk. Ze hadden ook vuurwerk dat in de lucht konijntjes vormde, en smileys en 2011. Van die laatste kon ik dus alleen de 20 en een stukje 1 zien, maar de rest kon ik er wel bij bedenken.
Zaterdag ben ik met de mensen die ik eigenlijk bij het vuurwerk zou zien naar de horseraces geweest, is een traditie in HK om op de derde dag van lunar NY naar horseraces te gaan. De vorige keer was ik naar Happy Valley op HK island geweest (=45 min MTR), nu gingen we naar de racecourse in Fo Tan (=ongeveer 5 min by MTR). We waren er vrij vroeg en dat was maar goed ook, want het werd erg druk. Ik heb nog iets gewonnen ook trouwens, bij de ingang kreeg je een foldertje en een pen en in dat foldertje zat een krasplaatje en ik won een goudkleurige bladwijzer ietsigheid met een varkentje erop. Wel grappig. Ik heb niet gewed, alhoewel ik eigenlijk wel had willen wedden dat het paard ‘Romancing Tamar’ zou winnen, of eigenlijk tweede worden, want er was duidelijk een favoriet in de race, dus ‘mijn’ paard moest dan maar tweede worden. Het was alleen toen te laat om te gaan wedden, dus ach. Uiteindelijk werd dat paard wel tweede trouwens... Het was wel gezellig, alleen jammer dat horseraces maar elk half uur zijn, dus de tijd daartussen is vrij saaiig als je niet heel druk bent met bedenken op welk paard je nu zal gaan wedden, dus we zijn niet heel lang gebleven.
Op dinsdag, de laatste dag van de vakantie, ben ik naar Macau geweest. Ik ging samen met Hilja, een Fins meisje. Eigenlijk zouden er nog twee Finse meisjes mee gaan, maar zij waren ziek. Omdat we maar een dagje gingen, wilden we vroeg genoeg vertrekken, dus spraken we om acht uur af op het station. Vervolgens gingen we met de MTR naar Tsim Sa Tsui, daarvandaan had ik uitgezocht hoe we moesten lopen. Ging helemaal prima, er stonden zelfs bordjes met ‘China Ferry’, welke we moesten hebben. Maar op een gegeven moment leek het ons toch wel een beetje ver lopen te worden... We waren bijna bij het volgende metrostation, en het was toch echt dichter bij het andere. Dus maar weer terug, en toen zagen we op de zijkant van een gebouw heel groot ‘China Ferry’staan. Maar dat was dus alleen een ingang naar een parkeergarage... toch maar even gaan kijken, en waarschijnlijk zagen we er een beetje zoekend en verdwaald uit, want iemand vroeg ons of we naar de ferry zochten. Nou, ja dus. En dan moesten we dus met de roltrap (midden in de parkeergarage) omhoog. Ok, dat gedaan. Toen zagen we allerlei balies waar je bagage in kon checken, waar je naar de ferries toe kon... maar kaartjes??? Na even rondgelopen te hebben toch gevonden, maar bij de meesten kon je alleen nog maar kaartjes voor 11 uur kopen, en toen was het ongeveer kwart over negen. Daar waren we niet zo vroeg voor opgestaan natuurlijk! Maar we vonden toch kaartjes voor de boot van 10 uur en kochten ook meteen maar een retourkaartje, want ik had van een groep exchange students gehoord dat ze rond negen uur ’s avonds een kaartje terug wilden kopen en het eerst beschikbare kaartje was toen vijf uur ’s ochtends... Niet zo’n goed idee. Na iets meer dan een uur op de boot kwamen we aan op Co-Tai, een van de eilanden van Macau. Hier was niet heel veel te zien, maar wel het grootste casino ter wereld, the Venitian. En ja, dat lijkt op Venetie. En het was ook een beetje Venetie. Binnen hebben ze namelijk Venetie nagemaakt. Inclusief kanaaltjes, bootjes, Aziaten met Italiaanse hoedjes op en lucht op het plafond. Best vreemd, maar wel grappig om te zien. Macau is trouwens het Aziatische Las Vegas, een gokparadijs. In HK zijn veel vormen van gokken illegaal, er zijn dus geen casino’s, daarvoor moet men naar Macau. Er zijn dus heeel veel casino’s in Macau. En die casino’s willen allemaal graag dat je naar hen toe komt, dus willen ze je daar best bij helpen, door middel van gratis bussen. Dus vanaf de ferry namen we de bus van het Venitian naar het Venitian. En vanaf het Venitian waren er bussen naar de Macau ferry, op een ander eiland. Dus stapten we in de bus naar de Macau ferry, om bij de Macau ferry de bus van het Lisboa casino op te zoeken (Macau is pas sinds 1999 weer bij China gevoegd, soort van, het is net als HK een Special Administrative Region, daarvoor was het van Portugal). Dit casiono was vlak bij het historisch centrum van Macau waar we naar toe wilden, dus handig. Voor de vorm zijn we het casino nog even ingelopen, maar het was niet heel erg boeiend, dus liepen we er via een andere uitgang weer uit. Het historisch centrum was leuk om te zien, allemaal huizen in Portugese stijl, in allerlei kleuren (denk: roze, geel, turquoise). We hebben hier een beetje rondgelopen, zijn naar de ruins van St. Pauls Cathedral geweest, een kerk die ergens in 1700-nog iets bijna helemaal is afgebrand, alleen de gevel staat er nog. We wilden ook nog naar de Macau tower, zoals de naam al doet vermoeden, een hoge toren in Macau. Dus gingen we vroeg eten. Na wat studie in de Lonely Planet hadden we eindelijk besloten waar we heen wilden, maar na een laatste check bleek die open te zijn van woensdag tot maandag. Gelukkig waren we er nog niet heen gelopen. We wilden graag Portugees eten, dus de keuze was beperkt, maar uiteindelijk hebben we toch ergens erg lekker gegeten. Na het eten gingen we richting de Macau Tower, waar geen casino direct in de buurt was, dus te voet (niet dat het echt heel ver was, half uurtje lopen ongeveer). Onderweg heb ik nog roeiers gespot, er lagen heel random ergens onder een viaduct een paar skifjes op een rek. Ik hoop voor de roeiers dat het die dag extreem laag water was, want altijd vanaf ongeveer 70 cm hoogte in je skifje te moeten springen lijkt me best lastig... Maar er zal wel een manier (of plaats die ik niet zag) voor zijn. De Macau tower was wel leuk, het was inmiddels donker, dus weer slecht voor foto’s, maar alle casino’s waren verlicht met heel veel kleurige en knipperende lampjes. Op te terugweg lekker geslapen in de boot, vervolgens misten we op de campus net de bus, waardoor we terug moesten lopen (was toch minder leuk na een dag lopen dan na drie uur zitten in college). En ‘terug’ is dus hetzelfde als die 20 minuten heuvel af, maar dan omhoog.
Dan ben ik nu bij course nummer drie, namelijk managing wine in the hospitality industry. Ook wel: een beetje leren over wijn en wijn proeven. Maar wel van 9.30 tot 12.15 in de ochtend... best vreemd. Het is wel interessant, de eerste paar lectures waren vooral basis knowledge over wijn en de komende weken hebben we elke week en gastspreker, eerst drie old world landen (Italie, Frankrijk en ik geloof Duitsland) en dan new world landen (USA, China en nog eentje). We gaan ook naar een wijngaard in HK binnenkort en nog een keertje naar een wijnkelder. Als project moeten we een SWOT-analysis maken van de wijncultuur in HK en er is een midterm. En aan het eind van elke les proeven we dus drie verschillende wijnen. Het is wel grappig om te zien dat sommige Aziaten dus echt helemaal niet tegen alcohol kunnen, ze worden na vier kleine slokjes al helemaal rood. Terwijl er zelf als je alles helemaal op zou drinken, je met de drie kleine beetjes bij elkaar misschien een half glas wijn op zou hebben.
Afgelopen weekend ben ik gaan hiken (=wandelen in heuvelachtig gebied/op niet stenen paden). Ik was met 14 anderen, de meesten kende ik al wel en een paar niet. We gingen naar HK Island, dus het eiland van de foto’s vanaf Victoria’s Peak, met alle hoge gebouwen enzo. Maar je kan er dus ook door bossen en over heuvels lopen, met uitzicht op meer groene heuvels en de zee. Het was erg leuk. Daarna zijn we nog even naar een strandje bij een dorpje dichtbij gegaan, maar inmiddels was het nog maar iets van 15 graden, dus niet echt strandweer. Voor het eten gingen we terug naar Mong Kok, waar ik heel lekker heb gegeten voor heel weinig geld. De specialiteit van het restaurantje was oysterpancake, wat erg lekker was. En ik had een rijstpotje, curry met vis. Omdat het eten zo goedkoop was gingen we op zoek naar een toetje. Ik had gefrituurde banaan met kaneelsuiker en een bolletje ijs. Uiteindelijk was dit volgens mij duurder dan de rest van mijn dinner, maar wel lekker!
Zondag viel de regen met bakken uit de hemel en was ik heel blij dat de hike-plannen niet voor zondag waren geweest. Zondag ben ik met wat anderen naar een food festival geweest, waar ook een wishing tree was voor NY. Wel leuk om geweest te zijn, maar de regen maakte het toch wel een stuk minder... Vervolgens hebben we Gilmore Girls gekeken, iemand had de dvd’s bij zich. Was ook gezellig en vooral binnen en droog...
Gisteren had ik voor de tweede keer ‘Social English Workshop’. Het is voor Chinezen om wat meer comfortabel te worden met het spreken van Engels, door eerst te eten en daarna is er een activiteit. Ze nodigen alle exchange students uit om met de locals hun Engels te verbeteren. Het is wel leuk om te doen en ook een manier om wat meer local students te leren kennen. En ik spreek toch de hele tijd alleen maar Engels (behalve via skype), dus het is ook geen extra moeite om Engels te spreken. Dus dat wil ik voor gratis dinner dan graag doen.
Vanavond ga ik naar een nieuwjaarsdiner bij de vice-president van CUHK, er komen allerlei hoge piefen en vertegenwoordigers (Counceler Generals, whatever they may be/do...) van verschillende landen. Maar gisteren kregen we een mailtje dat ‘oja, by the way, de dresscode is semi-formal. En oja, het is in de tuin...’. Wat ik dus best gek vind, want in Nederland ga je toch ook niet maanden vantevoren een bbq plannen voor april? Waarom zou je dan in februari in HK een etentje buiten doen? Dus semi-formal en warm... goh, laat ik nou geen plaats voor een nette jas hebben gehad in mijn backpack... En mijn mantelpakje paste er ook net niet meer bij... Dus ze zullen het moeten doen met een spijkerbroek en ballerina’s (koude voeten, maar laat ik dan toch maar geen sneakers of wanderschoenen aan doen), en mijn Saurus-jas. Er werd ook gevraagd of je traditionele kleding van je land aan wilde doen (oeps, klederdracht niet ingepakt...), maar op mijn jas staat tekst in het Nederlands... ach, ik hoop maar dat ze me binnen/de tuin in laten.
Ik ben in word nu op pagina vier en ook wel aan het eind van mijn verhaal. Bedankt voor het lezen en laat even een reactie achter zo af en toe!

• 16 Februari 2011 - 07:37

Anneke:

Dat was weer een heel verhaal......
    Jammer dat je toch niet hebt gewed dan had je misschien een semi-formal dress kunnen kopen!? Of toch je klompen met 'geitenwollensokken' mee moeten nemen ;-)
    Leuk om te lezen hoe in HK het Chinees nieuwjaar wordt gevierd.
    Ik zie het ook wel een beetje voor me al die mensen hutje aan mutje geduldig wachtend op het vuurwerk.
    Oh ja, en een gelukkig Konijnenjaar gewenst!!!

• 16 Februari 2011 - 09:36

Annet:

Hé Tamar,

Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder !! Wat een verhaal heb je weer opgetekend zeg....erg leuk en interesant. Zo leren wij ook nog 'ns wat zonder dat we er erg veel moeite voor hoeven doen.

't allerbeste gewenst en hopelijk komt er alleen nog maar mooi weer in het jaar van het konijn

Heel veel groetjes vanuit een zonovergoten Boskoop,
    Annet (en de rest)xx

• 16 Februari 2011 - 17:42

Tessa W:

Hoi Tamar,
    Ik zou een kans om op Romancing Tessa te wedden natuurlijk niet voorbij laten gaan. Terug dus om volgende keer dat dat paard te wedden. Een once-in-a-lifetime oppotunity....
    O en als Ronald komt moet je duidelijk dus vragen om traditionele klederdracht mee te nemen, je weet nooit wanneer dat van pas komt ;).
    Weer veel meegemaakt, leuk dat je het leuk hebt! Wat brengt een nieuw jaar van het konijn ons? Veel wensen denk ik bij de wensboom??
    Fijne tijd en beter weer toegewenst.
    Liefs tessa

• 16 Februari 2011 - 18:53

Susanne:

Hoi!!

Tsjongejonge... wat een verhaal. Je maakt nog steeds veel dingen mee en natuurlijk trek je erop uit. Ik weet niet of ik zo avontuurlijk zou zijn ;)
    Bij ons gaat het heel goed... Het weer is hier wat beter aan het worden, maar echt lente is het nog niet! Dus dan is jouw weer toch iets beter, maar in de tuin eten? Het zou kunnen, Mark heeft vandaag al op het balkon geluncht (zonder jas :D)
    Ik ben benieuwd...

groetjes Susanne

• 23 Februari 2011 - 13:33

Roos:

He meis.
    Wederom heb ik je verhaal trouw gelezen.
    Zondag gaan we bij mama en ad eten. Wel erg jammer dat Tamar een tijdje niet aanschuift.
    Zo te horen hebben ze wel lekkere toetjes, misschien kan ad hiervan worden ingeseind.
    Met al die rijst en noedels zal je na 6 maanden best snakken naar patat, aardappelen en mijn favoriet pizza. Als je dat ten minste lust.
    Bijzonder dat wijnproeven 's ochtends ik kan me voorstellen dat het tijdstip beter kan. Uurtje of 5. En dan ipv een half glas en halve fles hahaha.
    Het is ook maar goed dat je niet zo'n gokster bent anders had je daar binnen no time een verslaving opgedaan.
    Ik kijk uit naar je volgende blog.
    Doe voorzichtig, leerze en heb veel plezier.
    xx roos