Big Buddha, Tai O en andere dingen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu Big Buddha, Tai O en andere dingen - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu

Big Buddha, Tai O en andere dingen

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

30 Januari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Inmiddels zit ook mijn derde week hier er al weer op, morgen ben ik zelfs al vier weken weg uit Nederland! Ik ben deze week niet meer verdwaald op de campus, wat een hele prestatie is. Nou had ik een paar jaar geleden ook moeite met FM Highschool, dat was een soort doolhof, maar dat was toch echt mini vergeleken met deze hele campus. Als ik het goed onthouden heb heeft de campus op het moment 160 gebouwen (en er zijn er heel veel in aanbouw) en is hij 134 hectare groot. En heel veel meter hoog. Er zijn bussen op de campus waar je gratis in en uit kan stappen, die gaan meestal zes keer in het uur. En na zes uur nog maar drie keer. Meestal loop ik, want hoewel het best een eindje lopen is, duurt het lopen naar de bus, het wachten op de bus omdat ik zeker wil weten dat ik hem niet mis omdat ik niet van op de bus wachten hou en het zitten in de bus ongeveer net zo lang als naar beneden lopen. En met een beetje pech moet je nog staan ook. Zitten is natuurlijk comfortabeler, vooral toen ik laatst een buschauffeur had die niet zo goed kon schakelen en het remmen voor drempels maar oversloeg, had ik wel willen zitten. Vanuit mijn college (new asia) is er meestal nog wel plek, maar van het MTR station (ben eden) naar new asia (boven) heb ik denk ik inmiddels vaker moeten staan dan kunnen zitten. En ik heb ook wel eens meer ruimte gehad in een bus: mijn knieen kan ik er net tussen proppen, maar hoe ze denken dat mijn heupen op die stoelen passen weet ik niet. Volgens mij zijn mijn schouders ook te breed voor de rugleuning. Maar ik heb genoeg kleine aziaatjes gezien die waarschijnlijk als pas-maat hebben gediend voor deze stoelen.

Maar zoals ik al zei, eigenlijk neem ik niet zo vaak de bus. Drie van mijn lectures zijn in Chung Chi, het college onderaan de heuvel. Dat is ongeveer 20 minuten lopen/elevatoren; er is een lift acht verdiepingen naar beneden en eentje van vier. Dus dat scheelt een hoop, hebben ze handig gedaan! Zo zijn er nog een aantal liften op de campus die je een stuk omhoog brengen waar je dan weer verder kan lopen. De twee andere heb ik op de central campus, daar is een trap naar toe vanaf New Asia en dan is het minder dan tien minuten lopen. Omhoog duurt iets langer: 199 treden plus nog 72 in mijn dorm.

Nu eventjes iets over course nummer twee, op dinsdagmiddag heb ik een lecture van 2 uur en 45 minuten over Integrated Marketing Communication. Gelukkig zitten er wel pauzes tussen, meestal twee of een lange. Tot nu toe is het niet echt rocket science, ik was deze week zo braaf om het hoofdstuk uit het boek te lezen, maar behalve dat er niet veel nieuws voor mij in stond, vertelde ze ook exact hetzelfde in de lecture. Maar dit is het enige vak waarvoor ik een final exam heb, dus ik zal toch het boek maar een beetje door blijven kijken. Voor alle andere vakken heb ik trouwens soms midterms en voor allemaal projecten en papers enzo. Ik heb deze week maar even nagekeken wat ik nou waar moet doen, want ik begoen alle teams en opdrachten door elkaar te halen: bij de een is het twee tot drie mensen, dan weer vijf tot zeven, ongeveer vijf, vier tot zes.... Ik heb trouwens ook twee toevoegingen aan het rare namen rijtje: ik werk nu, naast Ocean, ook samen met Bamboo en Winter. Ik denk trouwens dat IMC nog wel wat interessanter gaat worden, niet allemaal dingen die ik al gehad heb zoals ik het nu zie. Maar wat marketing is en wat advertisements, public relations enz. inhouden had ik al wel een idee van.

Afgelopen zondag ben ik naar de Big Buddha op Lantau geweest. Lantau is een van de grotere van een van de vele eilanden van Hong Kong. We vertrokken rond half elf zodat we als we daar aankwamen vroeg konden lunchen in de mall bij het MTR station, om daarna naar de cablecar te gaan. Van het laatste treinstation op Lantau (Tung Chung) kan je met een bus of kabelbaan naar Ngong Ping waar (o.a.) de Big Buddha, eigenlijk de Tian Tan Buddha, is. Bij de kablebaan konden we kiezen voor een gewone cabin of een ‘crystal cabin’, die laatste heeft een glazen vloer. Maar was aardig wat duurder, en het uitzicht zou toch wel mooi zijn. ‘We’ is in dit geval trouwens Paulina (USA), Anna (USA), Carolyn (USA), Sophia (Mainland China) en Ethan (USA). En ik natuurlijk, maar zo is het een beetje minder anoniem, hoewel niemand bij die namen een idee heeft natuurlijk, maar ach. De kabelbaan duurde ongeveer twintig minuten en het uitzicht was inderdaad mooi, hij ging een stuk over water en verder over groene heuvels, met op een gegeven moment uitzicht op de Big Buddha. De trappen omhoog naar de buddha waren een hele klim, maar ik denk niet dat het er erg veel meer waren dan van central campus naar mijn kamer. Daarna liepen we nog even naar de monestry die vlakbij zit. Daar werd veel, en dus echt heel veel, wierrook gebrand als offer/herdenkingsteken. Er waren ook giga-supersize wierrookstokken, volgens mij branden die wel een tijdje! (zie foto’s) Toen we op de terugweg waren kwamen we drie Mexicaanse jongens tegen van CUHK, die iemand van mijn groepje kende en een van hen wist dat er ergens in de buurt ook nog houten palen met chinese tekens erop stonden. Dus zijn we nog even naar de houten palen met Chinese tekens gelopen, de Chinese tekens vormden Boeddhistische spreuken. Was wel leuk om ook gezien te hebben en het uitzicht daar was ook erg mooi.

Op dinsdag was er een chinese new year bijeenkomst(je) in mijn dorm. Er was wat typisch CNY eten, tenminste dat dacht ik, kan ook gewoon eten zijn geweest misschien. Was wel lekker, waren allemaal een beetje dessert achtige dingetjes, behalve de pork dumplings, waar ook prei in zat. Was een beetje vreemd na een rijstballetje met sesampasta erin, maar wel lekker. Ook kon je op rood papier een Chinese spreuk schrijven met inkt om deze op je deur te hangen. Iemand heeft iets dat ongeveer ‘geluk, kom hier’ betekend op een stukje krant geschreven en ik heb het zelf op het rode papiertje geschreven (en goed onthouden welke kant boven moet!). Ook kregen we lai see, dat is normaal een rode envelop met geld erin die meestal door getrouwde mensen aan jongere mensen gegeven wordt, maar in dit geval zat er een spreuk in en een snoepje (mentos, dat is toch echt oorspronkelijk Nederlands? Ik dacht van wel in elk geval en ik vond het wel grappig)

Donderdagavond was er een op facebook aangekondigde Ladies Night in Lan Kwai Fok. Er is een groep voor CUHK exchange students waarin mensen dit soort dingen plaatsen, best handig! Ik ben behalve het eerste feest in de introductieweek nog niet uit geweest in Hong Kong. Het schijnt heel leuk te zijn en er zijn ook best veel exchange students die heel veel feesten, want dat schijnt te zijn wat je doet als exchange student. Maar ik denk dat nachtleven nachtleven is, en dat ze hier vast wel leuke muziek en lekkere drank zullen hebben. Maar dat het grootste verschil zal zijn dat ik de menigte beter kan overzien omdat er veel Aziaten zijn. Dus ik vind het interessanter om mijn tijd en geld overdag in Hong Kong te besteden. Maar het was leuk, garderobe was duur, bijna net zo duur als de taxirit naar huis (30 HK$ vs. 34 HK$, in euro is dat gedeeld door tien), en drank was gratis, voor vrouwen dan. Je kan met uitgaan in HK echt beter vrouw zijn volgens mij, ik weet eigenlijk nog niet wat een biertje ofzo hier nou kost, maar ik weet wel dat het hier duur is.

Gisteren (zaterdag) ging ik mee met een door de OAL georganiseerde boattour. And a boat tour it was... We vertrokken rond twee uur en kwamen drie uur later op de bestemming aan, vissersdorpje Tai O op Lantau (zelfde eiland als de Big Buddha dus, maar aan de andere kant van het eiland). De heenweg was wel leuk, het zonnetje scheen, maar op het water werd het na een tijdje wat frisjes. Het ‘doel’ van het varen was om witte/roze (hangt van de leeftijd af) dolfijnen te spotten. Ik heb er wel een paar gezien, maar helaas waren ze heel ver weg en sprongen ze niet uit het water, alleen hun rug en vin kwamen eventjes boven. Maar toch leuk om gezien te hebben. Ook grappig hoe iedereen van links naar rechts op de boot rende als er geroepen werd dat er een dolfijn gespot was. Het vissersdorpje was echt heel anders dan wat ik tot nu toe van HK gezien heb, hier zag je niets van de metropool, maar hele kleine huisjes en veel mensen op fietsen in kleine straatjes. Maar na een half uurtje rondlopen en nog geen uur de tijd om te eten moesten we alweer richting de boot. Veel mensen gingen met de bus en MTR naar huis, maar daar had ik niet zo’n zin in en ik vond de boot toch wel leuk. Hoewel het nu helemaal donker was en de eerste twee uur de route langs zee en heuvels voerde, dus niet veel te zien. Maar het laatste stukje toen we echt weer de stad invoeren was wel weer leuk, een aantal gebouwen hadden lichtversieringen in de vorm van konijnen (year of the rabbit komt er aan).

Ik blijf trouwens toch in Hong Kong tijdens Chinese New Year. De enige betaalbare optie was de Filippijnen en dat leek me om meerdere redenen toch niet zo. Daarbij was het nog steeds dubbel zo duur als buiten deze tijd van het jaar om. Dus ik ga sowieso naar de parade, fireworks en nog even uitzoeken of er nog meer te zien en te doen is in de stad. Er zijn gelukkig wel meer mensen die op de campus blijven, dus ik zit hier niet helemaal in mijn eentje. Verder ga ik proberen wat aan mijn capstone (soort van bachelor thesis) te schijven. Die moet in juli ingeleverd worden, maar ik werk er liever nu aan dan straks als het beter weer is en ik eigenlijk naar buiten wil.

Verder had ik door de week heen een paar ‘oja, daar moet ik eigenlijk ook even iets over schrijven in mijn blog-dingetjes’ opgeschreven, dus die gooi ik er nu nog maar even in.

Er hangt hier altijd een soort mist. De ene dag is het helderder dan de andere, maar je kan nooit zo ver kijken als je logischerwijs zou vermoeden. Op foto’s is het trouwens erger, beetje jammer. Deze ‘mist’ is dus smog en wordt voornamelijk veroorzaakt door auto’s en deze kant op geblazen vanuit de industrie in Shenzen (Mainland China). Omdat Hong Kong vrij duur is, is veel industrie daar heen verhuist of ontstaan. Verder is Hong Kong wel een hele schone stad, ik heb nog nergens op straat echt plaatsen gezien waar het vies is. De wc’s hier zijn over het algemeen (gelukkig) westerse wc’s, dus geen squat toilets. Deze zijn over het algemeen heel goed te doen tot heel schoon, maar in de Chinese ambassade (waar ik moest zijn voor mijn visum, ik heb inmiddels een double entry for China) waren de wc’s heel erg vies. Misschien dat dat alvast een voorproefje was van hoe ze in China zijn...
Het volgende random onderwerp is de schooluniformen. Niet dat ik die heb hoor, maar vooral in de MTR zie ik vaak kinderen in schooluniformen. Duidelijk Engelse invloed en het ziet er best een beetje vreemd uit om Aziatische kindjes in een Brits aandoend pakje te zien lopen.

Tot slot heb ik sinds vrijdag eindelijk alle courses die ik wil hebben. Het heeft even geduurt, maar dan heb je ook wat...

Foto’s staan weer op http://tamarinhk.mijnalbums.nl Links van de foto’s staat trouwens de titel die ik erbij heb geschreven, zodat je weet waar je naar kijkt...

  • 31 Januari 2011 - 16:57

    Susanne:

    Hoi!

    Ik ben er maar weer even voor gaan zitten, wat een verhaal.
    Nog steeds leuk om te lezen. Behalve het studeren klinkt het alsof je nog heel veel tijd hebt om leuke dingen te doen, echt leuk!

    Geniet ervan en ik wacht het volgende boekwerk weer af ;)

    groetjes Susanne

  • 23 Februari 2011 - 13:19

    Roos:

    Leuk verslag weer.
    Lijkt me toch wel weer een klim iedere keer naar de campus en terug. wat zal jij gespierde kuiten krijgen.
    Leuke trip ook naar Boeddha.
    En het verhaal over je boot trim. Mijn eigen referentiekader is flipper (welke volgens mij toch echt grijsachtig is). Roze en Wit... mmm.
    en die uniformpjes vind ik dan ook wel schattig. Jammer dat jij er geen hebt. Je ziet ze ook vaak in films naar mijn idee.
    Hoe is de mode daar. Ben je al wezen winkelen.
    Lijkt me uber grappig. Al vrag ik me af of ze je lengte maat hebben aangezien je vrij groot bent, en volgens eigen zeggen brede schouders.
    Nu ga ik je volgende blog lezen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

CUHK

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2019

Op reis! - doorverwijzing reisverslag

22 Juli 2011

Bijna terug

11 Juli 2011

Vietnam en China

01 Juli 2011

Olifanten en rijstvelden

24 Juni 2011

Back from the future
Tamar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 44720

Voorgaande reizen:

03 Januari 2011 - 26 Juli 2011

CUHK

28 Augustus 2007 - 27 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: