First (two) week(s) of classes - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu First (two) week(s) of classes - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu

First (two) week(s) of classes

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

21 Januari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Mijn eerste week of classes zit er inmiddels al een tijdje op. De courses die ik heb/wil zijn interessant en gelukkig spreken degenen die de vakken geven allemaal goed engels. Ik heb volgens mij geprobeerd naar 7 lectures te gaan, waarvan er maar 4 succesvol waren. Ik moet hier vijf vakken volgen, maar het is nogal een gedoe om erin te komen. Eerst heb ik in november mijn vakken door moeten geven die ik wil. Toen was er tijdens mijn eerste week een add/drop, die had ik nogal nodig want ik had uiteindelijk maar twee van de vijf vakken die ik wilde gekregen om mee te beginnen. Maar via het computersysteem kon ik de andere niet toevoegen, omdat je bepaalde vakken ervoor gevolgd moest hebben. Nu had ik dat wel, maar dat wist CUHK niet. Dus twee formulieren en een printout van mijn vakkenlijst verder... werd ik voor 1 van de drie toegelaten. Voor de andere twee wilden ze nog een email hebben van Maastricht. En graag nog een formulier. Hoe dat nu zit weet ik nog steeds niet. Verder wilde ik in plaats van een sociology vak dat ik eerst had gekozen iets anders. Het bleek namelijk toch niet zo interessant en wel heel veel werk. In plaats daarvan heb ik nu ‘managing wine in the hospitality industry’. Dat gaat dus over wijn en een beetje over inventory management enzo. Wel een beetje vreemd om ’s ochtends voor 12 uur wijn te gaan proeven, maar wel leuk als elective! Voor dat vak moest ik eerst met de professor praten, omdat ze dacht dat het vak te makkelijk zou zijn voor exchange students. Maar nadat ik haar ervan had overtuigd dat ik echt niet veel meer van wijn weet dan ‘I like’en ‘I don’t like’ mocht ik toch de course volgen. Natuurlijk gevolgd door wat papierwerk, een keertje langs gaan om te informeren hoe het nou zat en uiteindelijk een telefoontje dat ik toegelaten was.
Ik heb net bedacht dat het misschien wat saai is als ik in deze blog al mijn classes ga beschrijven. Maar eerste terugkomende op die zeven vakken die er vier werden: twee waren voor de eerste week gecanceled, dus niet heel vreemd. De derde die niet door ging was ‘Ecconomy of Hong Kong’ en daar ging ik heen met een aantal andere exchange students. De lecturer begon echter met: ‘Well, this course is taught in Cantonese, so for the exchange students, you might want to think this over...’ Dus wij pakten allemaal onze tas maar weer en liepen naar buiten. Terwijl we toch vrij zeker dachten te weten dat we ergens gelezen hadden dat het in Engels zou zijn, maar goed. Was best vreemd.
Ik doe denk ik even een course per blog, omdat het anders saai wordt, zowel om de schrijven als om te lezen. Dus laat ik maar bij het begin van de week beginnen: ‘Business Environment of China’(niet te verwarren met China Business, dat is pas donderdag). Tot nu toe hebben we het vooral over de cultuur van China gehad. Niet helemaal wat ik verwachte, maar wel interessant. De professor is echt standaard (dat kan ik nu na 4 lectures wel zeggen) tien minuten te laat. En dat is best veel als je maar 45 minuten hebt. Die 45 minuten is dus op maandag, en dan heb ik op woensdag nog een uur en vijfenveertig minuten. Alle vakken zijn in totaal drie uur, maar als ze achter elkaar zijn dan wordt het kwartier looptijd dat er tussen zit bij de les genomen of zo ongeveer als pauze gegeven. Verder heb ik geen final exam voor dit vak, alleen af en toe een quiz om te kijken of je dingen wel gelezen hebt en een paar projecten. Ik heb vandaag een groepje gevormd met anderen. In elk groepje van 4-5 mogen maximaal twee niet-exchange students zitten. Dus vandaag werd ik toen ik nog niet eens zat door een Chinese (of eigenlijk Hong Kongse, geloof ik) jongen gevraagd of ik wilde samenwerken. Nu is dat op zich niet zo heel bijzonder, maar zijn naam was dat wel, namelijk: Ocean. Ik denk dat het een heel vrolijke samenwerking gaat worden, hoewel ik heb gehoord dat het qua namen nog vreemder kan. Ik hoorde vandaag van iemand die een chinees kende die zichzelf Kinky noemde... en dat is dan niet de schuld van vreemde ouders ofzo, maar veel Chinezen bedenken zelf een Westerse naam, omdat westerse mensen de Chinese namen moeilijk kunnen uitspreken/onthouden. Maar ik vind het nog steeds een beetje vreemd, Chinezen die zic hzelf voorstellen als Meggy, Jacky, Suze, Liz, Jet, etc. Af en toe vraag ik wel wat hun Chinese naam is. Ik probeer het wel, maar ben het na heel even alweer vergeten. Toch wel een goed idee die namen dus...
Inmiddels heb ik ook een roommate. Ze kwam de zondag voordat classes started aan. Ze heet (of meer: noemt zich) Floria en komt uit Mainland China. En ze is echt heel erg stil. Maar dan ook echt heel erg stil. Op zich niet echt vervelend, maar ook niet heel gezellig. Het schijnt wel dat veel Chinese roommates erg stil zijn, dus echt vreemd is het niet. Ach, ik heb geen last van haar en zij denk ik ook niet van mij, dus ik vind het wel prima zo.
Woensdag ben ik naar Happy Valley geweest. Dat is een paarden racecourse op HK Island. Dat is best een eind met de MTR vanaf hier en daarna nog een stuk lopen. Ik was met een groep van ongeveer 20 exchange students en een local die de weg wist (erg handig, anders hadden we het niet zomaar gevonden). Horse races zijn erg populair in HK, omdat het een van de weinig legale manieren van gokken is, naast een loterij en misschien Majong, maar ik weet even niet meer of dat nou wel of niet mag. Het was trouwens wel de grootste verzameling van westerse mensen bij elkaar die ik tot nu toe gezien heb, met uitzondering van dingen alleen voor exchange students. Maar dat schijnt te zijn omdat er daar in de omgeving veel expats wonen. Het was wel leuk om een keertje geweest te zijn, maar er was elk half uur een race, dus er gebeurde niet heel veel, hoewel het wel gezellig was. Ik kwam er wel achter dat ik misschien toch echt allergisch ben voor paarden, of anders iets anders dat daar in de lucht hing. Niet zo’n heel plezierig gevoel en ik ben met wat anderen na twee races alweer terug gegaan, zodat we nog net de laatste bus op de campus zouden halen (die gaat om 23.25).
Het weer is op het moment een stuk beter dan eerst en vandaag heb ik zelf in mijn shirtje ergens in de zon gezeten. Wel vreemd: vorige week heb ik wanten gekocht (waar ik toen ook echt heel blij mee was!) en nu was ik blij dat ik een zonnebril heb. Maar dat is geen garantie dat ik die wanten niet nog een keertje nodig heb natuurlijk... (het weer dat op waarbenjij.nu staat klopt echt niets van...)
Ik heb besloten dat ik tijdens Chinees nieuwjaar in HK blijf, misschien dat ik nog een dagje of twee naar Macau ga. Maar de prijzen van vliegtickets zijn zo veel hoger dan buiten deze periode om, dat ik het een beetje te vind. Daarbij heb ik uitgebreide reisplannen met Ronald voor na mijn semester, dus ik ben niet bang dat ik nergens zal komen.
Inmiddels zit mijn tweede week studie hier er ook al op. Ik ben al even geleden begonnen aan het schrijven van deze blog, vandaar dat het vooral over de eerste week gaat. Deze week heb ik niet zo heel veel spannende dingen gedaan. Ik ben naar een selectie-achtig iets voor de college roei teams geweest. Maar van New Asia, mijn college dus, waren er maar twee andere meisjes. Ook had je geen roeiervaring nodig, wat ze ook allebei niet hadden (daarbij was ik zo’n 15-20 cm langer). En ze gaan twee landtrainingen doen en maar een boottraining en die is dan op zaterdag. Af en toe echt wel leuk, maar ik wil ook wel andere dingen doen op zaterdag terwijl ik hier ben. Ik ga wel kijken of ik morgen gewoon nog kan gaan om toch het water enzo even te zien, maar helaas leek het leuker dan dat het blijkt te zijn. Die training van deze week was trouwens meer een bootcamp dan een roeitraining. Ben alleen bij een ergometer in de buurt geweest en rennen op niet-ren schoenen was ook niet ideaal. Tel daarbij op mijn slechte verhouding met push-ups en het feit dat al die kleine aziaatjes alles sneller konden dan ik (coachen blijkt niet echt goed voor je conditie en al dat (trap) lopen hier lijkt nog niet echt zijn vruchten af te werpen) ... alles bij elkaar geen top training dus!

Ik heb inmiddels een adres waar jullie alle kaartjes en drop naar toe kunnen sturen ;) Het is het adres van de OAL (office of academic links, regelen exchange student dingen en daar heb ik een postvakje). Mijn adres is:
Tamar Kinkel
International Asian Studies Programme
Office of Academic Links
Lady Ho Tung Hall
The Chinese University of Hong Kong
Shatin, N.T., Hong Kong SAR
(en ja, echt dat hele verhaal…)


  • 21 Januari 2011 - 09:15

    Anneke:

    Dat was weer een heel verhaal..... Heerlijk om te horen dat het er in HK net zo bureaucratisch aan toe gaat als hier wanneer je toegelaten wilt worden. Ach een cursus wijnproeven is ook nooit weg! Als je dan ook nog een beetje leert kokkerellen op z'n Oosters ;-)
    Ben benieuwd hoe het Chinees nieuwjaar gevierd wordt. Dat lezen we vast de volgende blog.
    Groetjes Ed en Anneke

  • 21 Januari 2011 - 10:46

    Susanne:

    Hey!

    Het blijft leuk om je verhaal te lezen!
    Uitersten van wanten en zonnebril, dat zit er hier nog niet echt in... Maar goed het voorjaar komt vanzelf ;)

    Groetjes Susanne

  • 22 Januari 2011 - 10:50

    Annet:

    Ha die Tamar,

    Leuk hoor, je verslag !! Wat een gedoe om toegelaten te worden daar sta je niet zo bij stil...dus leerzaam. Toch wel liever een stille roommate dan een headbangende. Als je volgende verslag achterstevoren is geschreven weten we dat je net terug bent van "managing wine in the hospitality industry" :-)
    Ik ga je volgende week een kaartje sturen hoor !! kijken hoe lang het duurt van 'ie er is ?????
    Heel veel groetjes,
    Annet (en de rest van de kruitjes)

  • 22 Januari 2011 - 10:53

    Annet:

    er moet natuurlijk staan....kijken hoe lang het duurt vóór 'ie er is. Ik geef Jan Smit de schuld van deze misser, die was aan het galmen op de radio en toen kon ik me spontaan niet meer concentreren !!

  • 23 Februari 2011 - 13:04

    Roos:

    En zo het volgende blog.
    Leuk dat het iedere keer ergens anders over gaat eten, roeien, lesvakken, tripjes etc.
    Hoe voel je je verder. Heb je het naar je zin? Is het moeilijk, heb je heimwee of juist niet.
    Top dat je het wijnvak mag volgen. Nooit zo over na gedacht dat China een wijnland is. Ik kan me er ook eigenlijk weinig bij voorstellen.
    Goed om te zien dat de temperatuur die op de site staat niet klopt. dan zou het daar echt koud zijn.
    In Nederland is het trouwens ook niet veel beter.
    Er gaat weer regen aankomen en het was waterkoud. Ik kom net uit mijn nachtdiensten. Gewoon min 5 's nachts brrr.
    Nou ik lees weer even verder.

  • 23 Februari 2011 - 13:05

    Roos:

    En zo het volgende blog.
    Leuk dat het iedere keer ergens anders over gaat eten, roeien, lesvakken, tripjes etc.
    Hoe voel je je verder. Heb je het naar je zin? Is het moeilijk, heb je heimwee of juist niet.
    Top dat je het wijnvak mag volgen. Nooit zo over na gedacht dat China een wijnland is. Ik kan me er ook eigenlijk weinig bij voorstellen.
    Goed om te zien dat de temperatuur die op de site staat niet klopt. dan zou het daar echt koud zijn.
    In Nederland is het trouwens ook niet veel beter.
    Er gaat weer regen aankomen en het was waterkoud. Ik kom net uit mijn nachtdiensten. Gewoon min 5 's nachts brrr.
    Nou ik lees weer even verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

CUHK

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2019

Op reis! - doorverwijzing reisverslag

22 Juli 2011

Bijna terug

11 Juli 2011

Vietnam en China

01 Juli 2011

Olifanten en rijstvelden

24 Juni 2011

Back from the future
Tamar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 44721

Voorgaande reizen:

03 Januari 2011 - 26 Juli 2011

CUHK

28 Augustus 2007 - 27 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: