Introduction week - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu Introduction week - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Tamar Kinkel - WaarBenJij.nu

Introduction week

Door: Tamar

Blijf op de hoogte en volg Tamar

09 Januari 2011 | Hong Kong, Hong Kong

Inmiddels is het alweer bijna een week geleden dat ik uit Nederland vertrok. Ik heb het gevoel dat ik hier al best een tijdje ben, voelt langer dan een week eigenlijk. Ik zal proberen een beetje een gestructureerd verhaal van mijn week te maken.

Woensdag had ik dus een dag met veel informatie bijeenkomsten. Over hoe je courses toevoegt aan je rooster, hoe de bibliotheek werkt, iets over veiligheid, iets over sport. Was op zich wel handig om allemaal een keertje te horen, maar er was niet veel dat je niet ook wel ergens kan lezen. Na de informatie-dag ben ik met Paulina (USA), Philipp (Duitland) en Hilja (Finland) iets gaan eten in Mong Kok. De eerste avond schijn ik het slechtste eten op de campus gekozen de hebben in het New Asia cafeteria, maar het eten woensdag was gelukkig inderdaad een stuk lekkerder. Ik had fish balls met noodles in soep. Fish balls zijn balletjes van fijngemalen vis en iets van deeg. Beetje vreemd, maar best lekker. Dit was ook de eerste keer dat ik de stad in ging, wat best indrukwekkend was. Alle gebouwen zijn heel hoog en op straat is het heel druk.
Donderdag had ik alleen academic advising op de planning staan, dat stelde weinig voor. Je werd geholpen met het toevoegen van courses die je wilde, maar dat hadden ze dus woensdag ook al uitgebreid uitgelegd. Ik heb nog niet alles wat ik wil en moet volgen. Ik heb nu maar twee courses en ik moet er 5. Op mijn rooster staan nu 'Business environment of China' en 'Contemporary chinese society'. De laatste is een sociology course. Ik moet 4 business courses en een elective volgen om in Maastricht mijn credits te krijgen. Verder wil ik nog Global entrepreneurship, China business en Integrated marketing communication volgen. Maar die hadden allemaal dingen die je gevolgd moet hebben voordat je deze mag volgen, en die heb ik wel gedaan, maar die staan hier niet in het systeem. Dus moest ik wat papierwerk invullen om toegelaten te worden en nu is het dus hopen dat ik er nog bij kan (kan vol zijn). Inmiddels heb ik bedacht dat ik misschien ‘managing wine in the hospitality industry’ wil nemen in plaats van ‘contemporary chinese society’, als elective dus. Leek me ook wel grappig, gaat over wijnen, beetje theorie en geschiedenis, maar ook smaak en wat bij welk eten past enzo. Ik kan nog ongeveer twee weken courses erbij doen of weghalen, dus ik ga deze week naar wat meer, zodat ik kan kiezen.
Donderdagmiddag ben ik met een Duitse jongen uit Maastricht, Philipp, naar Sha Tin geweest, de dichtsbijzijnde stad. We gingen eigenlijk vooral voor de Ikea (ja, die hebben ze hier ook!). Toen we uit het MTR (metro) station kwamen zagen we iets van een tempel dingetje en besloten we daar naar toe te lopen en even rond te kijken. Het bleek een soort herdenkingsplaats voor overledenen te zijn, misschien dat achter alle bordjes op de muur ook de as van de overledenen lag. We hebben maar heel netjes en respectvol rondgelopen, het was er heel rustig, en ondertussen hadden we een mooi uitzicht over de stad (zie foto’s). Daarna toch naar de ikea om een pan, kopje, bord en dat soort dingen te kopen zodat ik kleine dingetjes kan koken in mijn hostel en thee kan drinken. Eigenlijk is het niet echt gebruikelijk om zelf te koken hier, iedereen eet of in de cafeteria’s op de campus, of gaat naar de stad om te eten. Ik heb trouwens nog niet echt een verschil ontdekt tussen lunch en dinner, volgens mij eten ze gewoon dezelfde dingen. Ik weet niet zo goed wat ik als ontbijt moet eten hier, misschien dat ik morgen maar eens de New Asia canteen probeer ’s ochtends.
Vrijdag heb ik een beetje paperwork geregeld bij de OAL om te zorgen dat ik de juiste courses zal krijgen. Ik verdwaal inmiddels al ietsje minder op de campus, die 134 hectare groot is. En ik geloof 61 gebouwen, als ik het goed onthouden heb. Maar nu weet ik vooral hoe ik van mijn hostel naar de main campus kom en naar de OAL (office of academic links, regelen exchange student stuff). Vandaag heb ik uitgezocht hoe ik naar mijn lecture van morgen kom, en verder weg van mijn hostel kan het echt niet zijn. Ik probeer wel zo veel mogelijk te lopen, in plaats van de bus te nemen, dat laatste doe ik vooral ’s avonds. Maar de hele campus is op een heuvel en ik woon bovenaan, dus het is niet zo erg dat ik geen sportschoenen mee heb, ik krijg genoeg beweging. Vrijdag avond was er voor all the exchange students een welcoming dinner. Was op een paar dingen na erg lekker, en volgens de ‘echte Hong Kongse’ die bij mij aan tafel zat allemaal typisch Cantonees eten. Ik had vantevoren wel gehoord dat het best veel zou zijn, het eten, maar ik geloof dat het uiteindelijk 9 gangen waren... Ik heb overal foto’s van en ik zal mijn best doen die zo straks even te plaatsen. Na dinner was er een afterparty, georganiseerd door exchange students die nu weg gaan. De drank was afgekocht, het was heel druk en het duurde ook heel lang voordat je iets te drinken had. Het was toch wel leuk, ook al heb ik niet echt gebruik gemaakt van ‘all you can drink’. Ergens op de avond werd ik met Paulina een of ander zij kamertje ingetrokken door wat chinezen (dit klinkt nu echt vaag, maar het was zo van ‘o, come in, come in, please, come, bladibladi’). Daar waren ze karaoke aan het doen, dus ik heb toen voor het eerst karaoke gedaan. Was wel grappig en erg gezellig. Omdat het leuk was werd het ook laat, maar gelukkig kon ik de volgende ochtend best wel uitslapen. Op zaterdag begon om 12.45 de citytour.
De citytour was de laatste georganiseerde activiteit van de introduction week. Eerst gingen we naar Victoria peak, een hoge heuvel (duizend nogwat meter). De weg daar naartoe was... erg interessant. We zaten dus in een bus en gingen helemaal naar boven de heuvel op, via een best wel steile kronkelweg. Maar, er gingen ook bussen omlaag, via diezelfde, niet heel erg brede, kronkelweg. Dus als er een bus van de andere kant net ook de bocht om kwam, moesten ze allebei remmen en voorzichtig langs elkaar rijden. En dan rijden ze hier ook nog eens links, dus af en toe dacht ik even dat een bus recht op ons af zou komen.... maar wij zaten natuurlijk op de andere weghelft. Dat links rijden is trouwens moeilijk oversteken, ik kan er nog niet aan wennen. Ik kijk maar gewoon tien keer elke kant op en blijf dat doen als ik oversteek (kan er nooit intelligent uit zien volgens mij, maar goed, aangereden worden word je ook niet mooier van). Instappen in een geparkeerde bus is ook even nadenken, want de deur zit dus aan de andere kant. Na Victoria Peak gingen we naar Stanley Market, ik moet nog even uitzoeken wat daar nou precies de attractie was, want ik zat toen meer achterin de bus en kon de tourguide die echt non-stop aan het vertellen was vrij slecht verstaan. Wat we trouwens onderweg nog zagen was een car met twee kentekens: een gele voor HK en een zwarte voor China. Onze tourguide (uit HK) was wel eens in Europa geweest en vond het heel bijzonder dat je daar gewoon met een Duits kenteken naar Spanje kan rijden. Wel een grappig verschil. Als laatste gingen we naar de Avenue of Stars. Een soort walk of fame, maar dan met heel bekende chinese filmsterren waar ik nog nooit van gehoord heb. En een standbeeld van Bruce Lee. Eerst had ik geen idee over wie de tourguide het had, want ik verstond iets van ‘Butlee’, maar dat werd me later toch duidelijk. Lag trouwens niet aan mij, want toen ik het wist klonk het nog steeds als Butlee. Maar we hadden daar wel een mooi uitzicht op de city by night. Ik heb mijn best gedaan voor wat foto’s, en volgens mij zijn er wel een paar aardig gelukt.
Het eten is een beetje wisselend. Niet heel wisselend in de zin van heel erg veel verschillende dingen, want het is vooral noodles of rijst. Maar het wisselt of ik het lekker vind of niet. Tot nu toe heb ik eigenlijk maar twee keer iets gegeten wat ik echt niets vond, dus dat valt best mee. Bij vlees zit er vaak veel vet aan, en kip komt vaak aan het bot en met vel. En laat ik nou net geen fan zijn van kip met vel en/of bot. En dan hadden we tijdens het welcoming dinner nog een of andere hele chewy fish ietsigheid, dat kon ik ook echt niet weg krijgen. En de eerste keer dat ik in de stad at werd ik een beetje uitgelachen door de serveersters omdat ik niet echt een genie ben met stokjes. Maar he, ik doe mijn best. Ze gaven me zelfs een vork (beetje een belediging), maar die heb ik maar naast me neer gelegd. Het lukt op zich best wel, alleen het duurt wat langer. De rijst is trouwens wat plakkeriger dan over het algemeen in Nederland, dus daarom goed te doen met stokjes.
Ik ga nu maar eens slapen en mijn wekker zetten voor mijn eerste lessen morgen! Als iemand nog een geniale tip heeft waar ik heen moet gaan tijdens mijn NY break, ik zoek nog een bestemming! Niet mainland China, want dat is niet te doen, daar vind namelijk tijdens/rondom Chinees nieuwjaar de grootste volksverhuizing ter wereld plaats. Eerst wilde ik hier blijven, maar er is dan bijna niemand, je mag in de hostel niet koken, de cafeteria’s zijn dicht en veel dingen in de stad zijn ook dicht. Dus dat doe ik denk ik toch maar niet.
De eerste foto’s staan al op http://tamarinhk.mijnalbums.nl, degenen die bij dit verslag horen zet ik er morgenochtend op als ik tijd heb.

  • 09 Januari 2011 - 17:01

    Amber:

    Hey zus!!

    Ik je verhaal even gelezen(even internetten bij Remco's moeder) en ik heb nieuws!!!! We hebben een HUIS in Nieuwegein. Antikraak, 2 minuten van de sneltram naar Utrecht en een eensgezinswoning. Volgend weekend proberen te verhuizen!!

    Ik vind het leuk om je zo te kunnen volgen. En ik lees alles, al is het soms misschien wat laat. Nu ben ik behoorlijk snel geloof ik.

    Veel plezier daar!

    Kusje van je zusje

  • 11 Januari 2011 - 16:33

    Lisa:

    Tamie!
    Jeee, klinkt zo anders! En koud daar! Ben je eigenlijk nog van plan daar een sportkaart te halen ofzo?
    Heel veel liefs vanuit hier, en dankjewel voor de verjaardagswensen! XX

  • 11 Januari 2011 - 18:23

    Susanne:

    Wat een verhaal. Ik ben er echt even voor gaan zitten!
    Leuk om te lezen en lekker avontuurlijk ;)
    Eeh, mijn kennis over China is niet zo groot dat ik iets leuks kan verzinnen voor NY :D
    Tot het volgende verhaal!

  • 12 Januari 2011 - 00:55

    Ruth:

    Hee Tamar,
    wat een verhalen! echt super leuk dat je er in china helemaal in duikt. ik geniet van je avonturen en blijf ze zeker lezen! heel veel plezier! liefs ruth

  • 30 Januari 2011 - 22:05

    Lianne:

    Heey Tamar!

    we hebben weer een ouderwets NY verhaal gekregen en lekker lang!
    Ik had even geen tijd/rust om dit tijdens de inlever periode van mijn scriptie te lezen maar nu heb ik even 2 weken rust dus ik probeer alles weer bij te lezen!

    haha.. dat links rijden was in het begin in Londen idd erg verwarrend maar daar zijn we later ook een soort aan gewent geraakt dus denk dat je er nu intussen ook een soort aangewend raakt:P

    Hebben ze daar trouwens lekkere thee?? anders kan ik je een keer een kaartje, en gelijk wat thee meesturen..

    xx

  • 23 Februari 2011 - 12:52

    Roos:

    He meis,
    Ik heb een tijd lang je berichten niet gelezen.
    Druk zijn met niets eigenlijk.
    Ik vind het wel erg leuk om je verslagen te lezen.
    nou op naar het volgende reisverslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

CUHK

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2019

Op reis! - doorverwijzing reisverslag

22 Juli 2011

Bijna terug

11 Juli 2011

Vietnam en China

01 Juli 2011

Olifanten en rijstvelden

24 Juni 2011

Back from the future
Tamar

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 44721

Voorgaande reizen:

03 Januari 2011 - 26 Juli 2011

CUHK

28 Augustus 2007 - 27 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: